INFO UNIT
PENGENALAN
Unit Komunikasi Korporat ditubuhkan bertujuan mengukuhkan imej korporat PBS menerusi pengurusan komunikasi dan perhubungan awam yang strategik, pengurusan aduan dan khidmat pelanggan.
FUNGSI UNIT
- Memudah cara acara rasmi institusi bagi tujuan mempromosikan Politeknik Banting melalui strategik penyampaian maklumat perkhidmatan yang berkesan.
- Memperkasa hubungan bersama media cetak, media elektronik dan media baharu.
- Menguruskan maklum balas pelanggan agar sistem penyampaian Politeknik berkesan dan efisien.
HUBUNGI KAMI
Ketua Unit Komunikasi Korporat
Politeknik Banting Selangor
Persiaran Ilmu
Jalan Sultan Abdul Samad
42700 Banting
Selangor
Tel : 603-31201625
Fax:603-31201706
Emel: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN
SKOP TUGAS
Ketua Unit Komunikasi Korporat (KUKK)
- Bertanggungjawab secara langsung kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah.
- Menyelaras isi kandungan Portal Rasmi PBS agar sentiasa dikemaskini.
- Menguruskan promosi program dan aktiviti PBS ke arah pembentukan imej yang positif melalui promosi dan publisiti yang strategik dan berkesan.
- Menguruskan penyampaian maklumat berhubung dengan fakta dan situasi yang berkaitan dengan PBS.
- Menguruskan maklum balas berhubung isu-isu yang melibatkan PBS.
- Bertindak sebagai pengurus media PBS.
- Bertindak sebagai pengurus Aduan Awam/Pelanggan.
- Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat JPPKK.
Pegawai Perhubungan Awam (PRO)
- Menyedia, menyimpan, memberi penerangan maklumat korporat dan khidmat nasihat umum kepada pelanggan.
- Bertanggungjawab terhadap protokol dalam Pengurusan Acara/Majlis dan Pengurusan Lawatan PBS.
- Mempromosi program dan aktiviti PBS ke arah pembentukan imej yang positif melalui promosi dan publisiti yang strategik dan berkesan.
- Mengurus & menyelaras hebahan di media sosial jabatan / agensi.
- Mengurus dan menyelaras perolehan barangan korporat yang menonjolkan imej korporat institusi.
- Menyelaras semua pertanyaan, aduan & maklumbalas secara manual & elektronik
- Membantu Ketua Unit menyelaras maklumat / informasi institusi di laman web rasmi.
- Menguruskan bahan penerbitan korporat jabatan / agensi.
- Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat PBS.
Pegawai Maklum Balas Pelanggan (PMBP)
- Bertanggungjawab secara langsung kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah
- Menyelaras semua pertanyaan, aduan & maklumbalas dalam sistem Aduan Pelanggan
- Menjawab pertanyaan atau aduan pelanggan dalam masa 15 hari bekerja
- Menyalurkan pertanyaan, aduan dan maklumbalas kepada jabatan / unit berkenaan
- Memaklumkan kepada pelanggan tindakan penyelesaian atau status terkini
- Mengumpul, menyenggara dan menggunakan maklumat pelanggan untuk mencadangkan penambahbaikan ke atas penyampaian perkhidmatan
- Menghasilkan laporan maklumbalas pelanggan
- Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat PBS.
Pegawai Khidmat Pelanggan
- Bertanggungjawab secara langsung kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah
- Bertanggungjawab dalam mengendalikan dengan cekap dan berkualiti semua panggilan telefon
- Melayani pelanggan/tetamu yang berurusan dengan jabatan secara tertib dan mesra
- Memberi penerangan mengenai perkhidmatan yang disediakan oleh agensi.
- Menyalurkan pertanyaan, aduan dan maklumbalas daripada emel admin ke sistem Aduan PBS
- Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat PBS.
CARTA ORGANISASI