INFO UNIT

 PENGENALAN

Unit Komunikasi Korporat  ditubuhkan bertujuan mengukuhkan imej korporat PBS menerusi pengurusan komunikasi dan perhubungan awam yang strategik, pengurusan aduan dan khidmat pelanggan.

 

FUNGSI UNIT

  1. Memudah cara acara rasmi institusi bagi tujuan mempromosikan Politeknik Banting melalui strategik penyampaian maklumat perkhidmatan yang berkesan.
  2. Memperkasa hubungan bersama media cetak, media elektronik dan media baharu.
  3. Menguruskan maklum balas pelanggan agar sistem penyampaian Politeknik berkesan dan efisien.

  

HUBUNGI KAMI

Ketua Unit Komunikasi Korporat

Politeknik Banting Selangor

Persiaran Ilmu

Jalan Sultan Abdul Samad

42700 Banting

Selangor

 

Tel : 603-31201625

Fax:603-31201706

Emel: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN

SKOP TUGAS

Ketua Unit Komunikasi Korporat (KUKK)

  • Bertanggungjawab secara langsung kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah.
  • Menyelaras isi kandungan Portal Rasmi PBS agar sentiasa dikemaskini.
  • Menguruskan promosi program dan aktiviti PBS ke arah pembentukan imej yang positif melalui promosi dan publisiti yang strategik dan berkesan.
  • Menguruskan penyampaian maklumat berhubung dengan fakta dan situasi yang berkaitan dengan PBS.
  • Menguruskan maklum balas berhubung isu-isu yang melibatkan PBS.
  • Bertindak sebagai pengurus media PBS.
  • Bertindak sebagai pengurus Aduan Awam/Pelanggan.
  • Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat JPPKK.

 

Pegawai Perhubungan Awam (PRO)

  • Menyedia, menyimpan, memberi penerangan maklumat korporat dan khidmat nasihat umum kepada pelanggan.
  • Bertanggungjawab terhadap protokol dalam Pengurusan Acara/Majlis dan Pengurusan Lawatan PBS.
  • Mempromosi program dan aktiviti PBS ke arah pembentukan imej yang positif melalui promosi dan publisiti yang strategik dan berkesan.
  • Mengurus & menyelaras hebahan di media sosial jabatan / agensi.
  • Mengurus dan menyelaras perolehan barangan korporat yang menonjolkan imej korporat institusi.
  • Menyelaras semua pertanyaan, aduan & maklumbalas secara manual & elektronik
  • Membantu Ketua Unit menyelaras maklumat / informasi institusi di laman web rasmi.
  • Menguruskan bahan penerbitan korporat jabatan / agensi.
  • Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat PBS.

 

Pegawai Maklum Balas Pelanggan (PMBP)

  • Bertanggungjawab secara langsung kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah
  • Menyelaras semua pertanyaan, aduan & maklumbalas dalam sistem Aduan Pelanggan
  • Menjawab pertanyaan atau aduan pelanggan dalam masa 15 hari bekerja
  • Menyalurkan pertanyaan, aduan dan maklumbalas kepada jabatan / unit berkenaan
  • Memaklumkan kepada pelanggan tindakan penyelesaian atau status terkini
  • Mengumpul, menyenggara dan menggunakan maklumat pelanggan untuk mencadangkan penambahbaikan ke atas penyampaian perkhidmatan
  • Menghasilkan laporan maklumbalas pelanggan
  • Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat PBS.

 

Pegawai Khidmat Pelanggan

  • Bertanggungjawab secara langsung kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah
  • Bertanggungjawab dalam mengendalikan dengan cekap dan berkualiti semua panggilan telefon
  • Melayani pelanggan/tetamu yang berurusan dengan jabatan secara tertib dan mesra
  • Memberi penerangan mengenai perkhidmatan yang disediakan oleh agensi.
  • Menyalurkan pertanyaan, aduan dan maklumbalas daripada emel admin ke sistem Aduan PBS
  • Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengarah, Timbalan Pengarah dan Unit Komunikasi Korporat PBS.

CARTA ORGANISASI