INFO UNIT

 

Pengenalan 

Unit Pengurusan Jaminan Kualiti (UPJK) diwujudkan bagi menyelaras pelaksanaan dan pengurusan pensijilan ISO 21001:2018 supaya budaya kerja cemerlang dikalangan warga PBS dapat dibentuk dan dibudayakan.

Objektif penubuhan unit ini adalah untuk menyelaras dan mengimplementasikan sistem pengurusan kualiti ke arah memantapkan peranan warga PBS yang responsif, proaktif dan komited terhadap kesinambungan kecemerlangan organisasi. Tugas utama unit adalah merancang, melaksana dan memantau keberkesanan program-program berkaitan pengurusan kualiti bagi menerapkan budaya bekerja cemerlang serta mengamalkan penambahbaikan berterusan kearah merealisasikan visi, misi dan dasar kualiti PBS.

 

PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN

 

SKOP TUGAS

 

Ketua Unit Jaminan Kualiti (KUJK)

  1. Membantu Pengurusan dalam merancang, melaksana dan memantau aktiviti berkaitan Jaminan Kualiti dan Pengurusan Risiko di peringkat Jabatan.
  2. Menyelaras aktiviti pembangunan dan penerbitan dokumen Pelan Strategik / Pelan Tindakan PBS serta melaporkan status pelaksanaan juga pencapaiannya dalam mencapai visi, misi, matlamat, objektif dan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) PBS.
  3. Menyelaras pengurusan dokumen kualiti ISO 21001:2018 dengan cekap dan berkesan mengikut keperluan prosedur serta standard yang sedang berkuatkuasa untuk kegunaan warga kerja PBS.
  4. Memantau proses mendapat dan mengekalkan akreditasi program pengajian yang ditawarkan di PBS bagi mendapat pengiktirafan terhadap program pengajian.
  5. Memantau pengurusan penerimaan dokumen  kurikulum terkini dari JPPKK untuk edaran secara terkawal mengikut prosedur.
  6. Merancang, menyelaras dan melaksanakan aktiviti peningkatan pengetahuan dan pemahaman di kalangan staf, pelajar serta pihak berkepentingan terhadap maklumat dan aktiviti jaminan kualiti melalui latihan, bengkel, kursus, taklimat dan lain-lain.
  7. Menyediakan laporan status pelaksanaan aktiviti-aktiviti UJK dari semasa ke semasa untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Pengurusan / Akademik / Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan.

 

 Ketua   Audit Dalaman

  1. Bertanggungjawab kepada Pengarah dalam aspek proses Audit di PBS .
  2. Menyelaras Jawatankuasa Kerja Audit Dalaman Politeknik Banting Selangor (PBS).
  3. Membantu mengenalpasti wujudnya kawalan dalaman yang mencukupi ke atas proses pentadbiran dan sistem.
  4. Menyelaras dan memastikan semua pelaksanaan aktiviti audit dalaman di jabatan mematuhi Dokumen Kualiti / Pelan Strategik / Pelan Tindakan / Takwim Akademik atau berdasarkan keputusan mesyuarat yang berkaitan.
  5. Memantau dan menyenggara dokumen dan rekod audit dalaman proses auditan yang dijalankan.
  6. Menyelaras pelaksanaan semakan kualiti audit dalaman di peringkat jabatan bagi memantau sistem pengurusan kualiti dilaksanakan dengan berkesan.

Penyelaras  Akreditasi

  1. Memudahcara dan menyelaras proses mengekalkan akreditasi program pengajian yang ditawarkan di PBS.
  2. Menyelaras dokumen dan rekod yang berkaitan akreditasi disedia, dilulus, dikawal, disimpan dan sentiasa dikemaskini dengan cekap dan berkesan mengikut keperluan standard yang sedang berkuatkuasa.
  3. Memudahcara dan menyelaras panel penilai luar dalam kalangan ahli akademik dilantik mengikut bidang pengajian bagi menilai dan melapor tahap pematuhan program pengajian terhadap kriteria penilaian akreditasi secara berkala.
  4. Membantu program pengajian dan jabatan akademik melaksanakan tindakan penambahbaikan secara berterusan (CQI) berdasarkan kepada hasil dapatan laporan penilaian panel penilai luar dan laporan penilaian akreditasi program pengajian.

Penyelaras EKSA

  1. Menyelaras dan memantau pelaksanaan program EKSA PBS.
  2. Menyediakan garis panduan EKSA, laporan kemajuan dan status pelaksanaan EKSA PBS.
  3. Membantu pengurusan aktiviti promosi, latihan dan audit EKSA PBS.
  4. Menghebahkan maklumat terkini pelaksanaan EKSA dalam PBS.
  5. Menyenggara dokumen dan rekod berkaitan Pengurusan EKSA PBS serta mewujudkan kaedah perekodan yang sesuai.

Penyelaras EOMS

  1. Menyenggara dokumen dan rekod kualiti berkaitan EOMS dan sentiasa dikemaskini dengan cekap dan berkesan mengikut keperluan prosedur serta standard yang sedang berkuatkuasa.
  2. Menghebah dan menyampaikan maklumat terkini berkaitan EOMS seperti visi, misi, dasar kualiti, objektif kualiti, piagam pelanggan dan lain-lain yang bersesuaian kepada pelanggan, warga kerja PBS, pemegang taruh serta orang awam melalui kaedah yang bersesuaian.
  3. Menyelaras proses semakan kualiti dan audit luaran pihak ketiga oleh juruaudit SIRIM QAS Int. Sdn. Bhd. dilaksanakan secara berkala di peringkat PBS.
  4. Membantu pemilik proses melaksanakan tindakan pembetulan ke atas laporan ketidakakuran (NCR) dan penambahbaikan (OFI) hasil dapatan laporan audit surveillance / recertification EOMS dari SIRIM QAS Int. Sdn. Bhd
  5. Menyediakan laporan status pelaksanaan ISO 21001:2018 untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Pengurusan / Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan.
  6. Mewujudkan proses pengurusan risiko merangkumi aspek komunikasi, mewujudkan konteks, mengenal pasti, menganalisis, menilai, memantau dan menyemak risiko yang dilaksanakan di peringkat PBS.

 

Penyelaras KPI dan Pelan Strategik

  1. Menyelaras dan menyelenggara pengurusan KPI Politeknik Banting Selangor selaras dengan Kamus KPI JPPKK melalui sistem PERSIST dan membantu merancang dan melaksanakan aktiviti berkaitan pengurusan Pelan Strategik / Pelan Tindakan PBS.
  2. Merancang dan memantau penghantaran dokumen bukti oleh pemilik KPI PBS secara sukuan ke dalam Sistem PERSIST .
  3. Menyelaras input-input dan proses pemantauan dari Ketua Teras Strategik dalam proses pembangunan dan mewujudkan dokumen Pelan Strategik / Pelan Tindakan PBS dalam mencapai visi, misi, matlamat, objektif dan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) PBS.
  4. Menyedia laporan status pelaksanaan atau pencapaian aktiviti-aktiviti / program di bawah inisiatif Teras Strategik dalam dokumen Pelan Strategik / Pelan Tindakan PBS dan laporan KPI PBS untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Pengurusan / Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan (MKSP).

 

 

CARTA ORGANISASI